stagenoorwegen.reismee.nl

Winter, herfst, winter en vuurwerk

Dag 89-92

De rest van deze week stond in het teken van winter en van stage. Deze week kwam de temperatuur nauwelijks meer boven het vriespunt uit. Gelukkig was het wel de hele week droog waardoor ik geen last meer heb gehad van gladheid en wel heb kunnen genieten van de vele ijspegels en blauwe luchten. Van de zon heb ik ondanks de blauwe luchten niet veel kunnen genieten. De zon komt maar 2 uurtjes per dag boven de bergen uit. Laat dat nou precies midden op de dag zijn, wanneer ik vrijwel altijd aan het werk ben.

Genoeg over het weer, stage, deze week staat in het teken van schrijven. Niet alleen deze week, nee, de komende 2,5 week zal ik vrijwel alleen maar aan mijn verslag werken en geen verdere analyse meer doen. Vandaar dat de blog deze keer ook wat korter zal zijn. Naast al dat schrijven van mijn verslag, heb ik niet heel veel motivatieom 's avondsnog aan mijn blog tewerken.

Dag 93 (02-12-2017)

Ook vandaag stond weer een werkdag op het programma. Maar dat was niet mijn enige plan voor vandaag. In de avond vond hier in Bergen het festival Lysefest plaats. Met dit festival wordt een start gegeven voor het kerstseizoen. De grote kerstboom in het midden van het meer wordt vanaf dan verlicht. Het programma bestond eerst veel kerstmuziek. Hierna kwam een of andere bekende Noorse zanger optreden. Waar ik in het begin helemaal in de kerststemming zat, wist deze zanger die sfeer in no time weg te vagen met zijn verschrikkelijke rapmuziek. Ik snap niet waarom ze zo'n iemand laten optreden bij een kerstfestival, er was namelijk niks kerst aan. Na een half uur naar deze rapper geluisterd hebben, werd het tijd voor het hoogtepunt, het vuurwerk! Na afloop staat de grootste vuurwerkshow van het jaar op het programma. En groots was het zeker, het duurde maar 10 minuutjes, desondanks dat was het genieten. De regels in Noorwegen zijn blijkbaar veel soepeler dan in Nederland waardoor je hier veel dichter bij het vuurwerk mag staan. Dat maakt het vuurwerk nog veel indrukwekkender dan dat het al was.

Na afloop van het vuurwerk ben ik nog even op het werk gaan eten om op te warmen, voordat ik weer naar huis zou gaan.

Dag 94 -99

Waar het vorige week ultiem winterweer was, was dat deze week toch compleet anders, de herfst was helemaal terug. Dat Bergen een regenachtige stad was, dat heb ik al veelvuldig mogen ervaren. Maar een week zoals deze heb ik nog niet meegemaakt. En veel andere ook niet, het was namelijk een van de natste weken uit de recente geschiedenis. In een week viel ruim 200mm regen, dat is ongeveer 1/3 van de totale hoeveelheid neerslag in Nederland per jaar. Dat viel hier dus in slechts een week. Maar nog bijzonderder was een dag, dinsdag viel namelijk 100mm in een dag, wat echt absurd veel is. De watervallen waren hierdoor nog groter dan anders. Naast de vele neerslag stond er ook 3 dagen lang een stormachtige wind. Het weer was dan ook zeker geen pretje, maar ja, ik zit toch voornamelijk binnen en ik heb een goede regenpak voor wanneer ik naar buiten moet. Het positieve van dit weer is dat het wel met 10 graden wel vrij warm is.

Wat mijn stage betreft, deze week stond nog steeds in het teken van schrijven. Maar gelukkig ben ik deze week niet alleen meer op kantoor, althans dat dacht ik. De mensen waar ik mee samenwerk waren deze week weer terug uit Japan, maar hadden blijkbaar hier in Bergen een andere congres waardoor ze alsnog de hele week niet aanwezig waren en ik dus het kantoor voor mezelf had. Gelukkig was er thuis wel meer leven, ik heb dan ook regelmatig met mijn huisbaas gesproken. Dit is de laatste week dat ze nog in Bergen is, komende maandag vertrekt ze weer naar Kopenhagen tot januari. Dus dat betekend dat ik de laatste twee weken alleen thuis ben. O nouja, alleen? Er schijnt nog wel een bepaalde persoon uit Beneden Leeuwen langs te komen.

Dag 100 (09-12-2017)
Na vijf dagen werken, kan ik er nog altijd geen genoeg van krijgen! Vandaar dat ik vandaag ook weer gezellig ga werken. Nee even serieus, ik moet dit weekend mijn voorlopige verslag inleveren zodat mijn begeleider hier commentaar op kan geven. Dit commentaar kan ik dan gebruiken om mijn verslag te verbeteren. De definitieve versie moet ik volgende week vrijdag inleveren. Vandaar dat ik vandaag dus nog even moet door buffelen.

Na de onstuimige herfstweek afgelopen week, beloofd het vandaag weer winters te worden met veel hagel en natte sneeuwbuien. Dit heb ik dan ook meteen mogen ervaren, een flinke hagelbui trok over de stad toen ik onderweg was naar het werk. Nu is regen in je gezicht niet fijn, maar ik heb ervaren dat hagelstenen in je gezicht met windkracht 6 is op z'n minst pijnlijk is te noemen. De hagel was er zelfs toe in staat om alles even tijdelijk wit te kleuren.

Eenmaal op het werk heb ik nog flink wat meters gemaakt en heb ik het verslag netjes op tijd kunnen inleveren. Inmiddels waren de hagelbuien overgegaan in sneeuwbuien en kleurde de stad langzamerhand wit, maar van een echter sneeuwdek was er nog geen sprake. Na het inleveren heb ik nog even met mijn ouders geskyped zodat we de laatste dingen hebben kunnen boeken voor wanneer papa hier langs komt. Na dit leuke skype gesprek ben ik nog even naar de kerstmarkt in het centrum gegaan. Sneeuw en een kerstmarkt, dat klinkt als de ultieme kerstbeleving, maar daar ben ik het niet mee eens. De kerstmarkt was ten eerste ontzettend druk, daarnaast werd er vrijwel alleen eten verkocht en waren er nauwelijks kerstspullen te koop. Daarnaast hing er totaal geen sfeer in de grote witte tenten. Na een rondje over de markt ben ik even langs de supermarkt gegaan om avondeten te halen, die ik dan op het werk zou gaan opeten voordat ik de wandeling naar huis ga maken.

Na het avondeten was het een stuk serieuzer gaan sneeuwen er begon zowaar een dun sneeuwdekje te ontstaan. Heel veel was het niet, ik gok rond 0.5cm. Echter zodra ik het centrum uitliep werd de hoeveelheid sneeuw alsmaar meer en meer. Bijzonder om te zien hoe groot de invloed van de warmte van de stad is op de hoeveelheid sneeuwval. Eenmaal thuis aangekomen werd het duidelijk dat hier veel meer sneeuw was gevallen. Naar schatting ligt hier toch zeker een cm of 5.

Dag 101 (10-12-2017)
Waar ik gisteravond schreef dat hier al veel sneeuw lag, kan ik je nu vertellen dat er nu nog veel meer ligt. De hele nacht hebben sneeuwbuien over de stad getrokken met als resultaat dat hier nu zo'n 10cm sneeuw ligt. Een hoeveelheid die ik in Nederland zelden tot nooit heb meegemaakt. En wat ga je dan doen als in zo'n mooie witte wereld wakker wordt op een vrije zondag? Juist, een sneeuwwandeling maken. Al vroeg in de ochtend stond ik buiten goed ingepakt want met de stevige wind die er waait is het behoorlijk frisjes.

Als eerste ben ik een tijdje langs de bosrand gewandeld naar een klein boerderijtje op de berghelling. Al genietend van alle prachtige witte landschappen, werd ik plotseling afgeleid door iets. Ik wist dat Noren erg van skiën houden maar ik had niet verwacht dat ik hier net buiten de stad langlaufers tegen zou komen, ik dacht dat is meer iets voor echt in de bergen en het binnenland, maar niets is minder waar. Een moeder en haar dochtertje op de skies en de man ernaast te voet. Na de wandeling in de bosrand, werd het tijd voor het tweede punt op mijn programma, het kasteel. Niet heel ver van mijn huis af staat een kasteel, die ik al vaak van veraf heb gezien, maar ik ben er eigenlijk nog nooit geweest. Daarom leek het mij een mooi moment om daar vandaag langs te gaan. Waar het eerste deel van de wandeling heerlijk rustig en stil was, was dat bij het kasteel toch wel anders. De heuvels in de kasteeltuin waren een walhalla voor jonge sleeërs. Enkele tientallen kinderen waren hier aan het genieten van de dikke laag sneeuw op de heuvels. Dat betekende voor mij wel even extra opletten dat ik niet door iemand onderste boven werd gereden. Maar gelukkig heb ik het overleefd en heb ik genoten van de prachtige witte kasteeltuin.

Hierna werd het weer tijd om de drukke stad weer in te gaan, via een tweetal meertjes ben ik naar een park gelopen waar een soort van podium staat. Athans dat dacht ik, ik zie het gevaarte namelijk elke dag als ik naar het werk loop. Maar ik was ook hier nog nooit dichtbij geweest. Ik ging er vanuit dat het een groot podium was, maar eenmaal daar aangekomen bleek het iets anders te zijn. Een podium was het niet, wat dan wel? Ik heb werkelijk geen idee. Het was een vierkant gebouw, omringd met steigers en grijze ondoorzichtige doeken. Helaas heb ik dus niet kunnen achterhalen wat dit voor een gebouw was. Na deze korte ontdekkingstocht ben ik weer naar huis gegaan. Ruim 15km later was ik dan compleet uitgeput thuis. Ik wist dat wandelen in sneeuw zwaarder is dan wandelen zonder sneeuw, maar dat het zo zwaar was had ik niet verwacht. Ik had echt het gevoel dat ik een hoge berg had beklommen, terwijl mijn route vrijwel vlak was. Thuis dan ook lekker met de beentjes omhoog gezeten. Dit gaf mij mooi even de tijd om deze blog bij te werken.


Reacties

Reacties

Adrie budde

Heb er zin in om te komen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!