stagenoorwegen.reismee.nl

Laatste week met Dianneke

Dag 81-84

Na een weekendje Oslo, begon vandaag weer het "normale" leven. Een vijfdaagse werkweek staat voor de boeg, dat is wel even geleden dat ik dat had. Vaak vroeg op en laat thuis. Maar gelukkig was Dianneke zo aardig om het eten vaak al voor te bereiden zodat we snel konden eten zodra ik thuis was. Dianneke bedankt! :D Deze week stond voornamelijk in teken van veel regen. Zo heeft ze toch nog even het "echte" Bergen weer kunnen ervaren. Maar donderdagavond werden we plotseling verrast. Tegen alle verwachtingen in, begon het plotseling hevig te sneeuwen. Maar wij zaten lekker te eten en hadden niks door, tot ik uit het raam keek, toen zag ik plotseling een prachtige witte wereld. Dit is de eerste keer dat hier in het dal ook een flink pak sneeuw is gevallen. Snel hebben we het eten en ons toetje opgemaakt zodat we een lekkere avondwandeling in de sneeuw konden maken.

Buiten lag toch zeker een centimeter of 5 aan verse sneeuw. Onderweg hebben we nog een kleine sneeuwpop gemaakt vlakbij mijn dagelijkse route naar het werk, zodat ik elke dag zijn aftakeling kan zien. Na dit creatieve werkje zijn we doorgelopen richting het centrum, maar het centrum hebben we links laten liggen. Of nouja, eigenlijk rechts. Na een behoorlijke tijd wandelen, begon de sneeuw over te gaan in regen en hagel, wat resulteerde in die verschrikkelijke grijze natte drap. Hierop besluiten we het wat hoger op te zoeken (letterlijk), via een smal bospaadje komen we uit bij een mooi breed pad met nog veel verse en witte sneeuw. Ondanks dat ook hier de sneeuw was overgegaan, kon je hier nog wel heerlijk wandelen in de sneeuw. Daarnaast hadden we vanuit dit pad een schitterend uitzicht over de stad en de omringende (besneeuwde bergen). Een aantal sneeuwballen en sneeuwengelen verder, besluiten we toch maar weer de stad en daarmee de grijze drap op te zoeken. Het pad wordt verderop namelijk een stuk steiler, wat met de gladheid van de sneeuw niet heel verstandig is om te lopen. Uiteindelijk komen we dik 2.5 uur later, doorweekt en verkleumd weer thuis aan. Het perfecte moment voor zelfgemaakte chocomelk!

Dag 85 (24-11-2017)
Een standaard werkdag, maar wel een met een bijzonder tintje. Ondanks de dooi en de regen, ontwaken we nog altijd in een witte wereld. Een hagelbui, heeft de stad in de nacht opnieuw geheel wit gekleurd. Naast dit prachtige uitzicht, komt ook het besef, dat het einde langzaam binnen handbereik komt. Het is vandaag namelijk de 24ste, dat betekend dat mijn laatste maand hier is ingegaan, 23 december vlieg ik namelijk weer naar huis. Een erg dubbel gevoel, ik heb mijn draai hier inmiddels helemaal gevonden, maar toch kijk ik ook wel weer uit naar het moment dat ik op Schiphol uit het vliegtuig zal stappen.

Naast deze gedachte, is deze dag nog minder standaard. Vandaag vertrekt de hele groep waar ik mee samen werk naar Japan voor een hele week. Dat betekend dat het kantoor komende week uitgestorven zal zijn, buiten mij om natuurlijk. Maar vandaag nog even niet. Dianneke gaat mij vergezellen. Zij is bijna klaar met haar masterscriptie, en vandaag zal ze de laatste hand aan haar scriptie leggen. Voor mij is dit extra gezellig, toch niet alleen in kantoor!

'S avonds hebben we lekker samen gekookt en koekjes gemaakt. Daarnaast hebben we ook een planning gemaakt voor komende weekend. Dit belooft namelijk een lekker druk en vol weekendje te worden. Het zal Dianneke haar laatste weekend hier zijn, en die willen we natuurlijk maximaal benutten!

Dag 86 (25-11-2017)
Omdat we dit weekend zoveel mogelijk willen zien, hebben we besloten om een zogenoemde Bergen-card te kopen. Voor ongeveer 20 euro heb je gratis toegang tot diverse musea, gratis openbaar vervoer en nog veel meer. Deze kaart geeft ons dan ook de mogelijkheid om zoveel mogelijk van de stad te zien in 24 uur. We besluiten om de kaart op een tactisch moment te activeren. Rond 12 uur stappen we het eerste museum in, vanaf dan is onze kaart geactiveerd. Maar omdat de man aan de bali zo aardig was, zette hij de tijd op 14.00, twee uur later dus. Dat betekend dat we ook zondag nog tot 14h gebruik kunnen maken van deze kaart.

Het eerste museum waar we naartoe zijn geweest was het Fissery museum. Het was gevestigd in een oud pakhuis, uit 1700, direct aan het fjord. Alhoewel het museum een behoorlijke doolhof was, was het zeker wel interessant. Noorwegen is van oudsher een belangrijke internationale vis-exporteur. Dat werd in het museum ook goed duidelijk. Naast alle interessante feitjes, foto's en filmpjes, had het museum ook veel interactieve dingen. Deze waren voornamelijk gericht op kinderen, maar ook wij hebben er ontzettend veel lol mee gehad!

Na het fishery museum zijn we weer naar de vestiging gegaan, waar we eerder al eens waren. Omdat je tickets moest kopen zijn we toen niet het ford in gegaan. Maar doordat we met de kaart hier vandaag gratis toegang hadden, besloten we om de vestiging ook eens van binnen te bekijken. Echter stelde het niet zo heel veel voor. De grote zaal was wel heel indrukwekkend maar verder stonden we binnen een half uurtje weer buiten.

Hierna werd het tijd voor museum nummer 3. Vooraf dachten we dat het museum niet heel veel voorstelde, maar omdat het gratis was, zijn we toch even naar binnen gegaan. Uiteindelijk bleek het museum een stuk groter te zijn dan verwacht. Dit kwam voornamelijk door een grote tentoonstelling die er nu tijdelijk is. Het museum zelf is vrij klein en niet heel indrukwekkend. De tijdelijke tentoonstelling daarentegen, was ontzettend indrukwekkend. De tentoonstelling was genaamd, Legends of Gold. De tentoonstelling bestond uit heel veel goede spullen, denk aan kronen, juwelen, potten enz. Daarnaast waren er ook allerlei harnassen van zilver en brons en nog vele andere spullen. Niet gek dat er dus ook 3 man beveiliging rond liep in deze zaal en dat tassen niet toegestaan waren. Op zich was dat al best wel indrukwekkend om te zien. Echter als je hoort dat deze spullen bijna allemaal meer dan 2000 jaar oud zijn, ga je er toch anders naar kijken. Hoe kan iets nou zo mooi en zo lang bewaard blijven?

Na deze verrassende tentoonstelling, hadden we wel even genoeg van alle musea. Aangezien de kaart ook gratis toegang gaf tot het OV, besloten we om met de bus zo ver mogelijk naar het noorden te reizen om zo zoveel mogelijk van het land te zien. Helaas was het behoorlijk regenachtig op dat moment, waardoor de bergen er troosteloos bijlagen. Een ander dingetje wat we over het hoofd hebben gezien was het feit dat het hier rond 16h al donker is. Daardoor konden we op onze eind locatie helemaal niets meer zien van het fjord waar het plaatsje aan ligt, een klein beginnersfoutje laten we maar zeggen. Om dat het uitzicht in de duisternis lag, hebben we even boodschappen gedaan en namen we de eerste bus weer terug naar Bergen.

Ondanks dat het al donker was en het nog steeds regende, besloten we om toch nog een activiteit te gaan ondernemen. Omdat we ook eenmaal gratis de trein naar de top van Floyen mochten nemen, besluiten we dat toch nog even te doen. Naast het prachtige uitzicht over de stad vanaf de top, hebben we ook genoten van de grote hoeveelheid sneeuw die hier nog lag. Waar in de stad alle sneeuw al weg was, lag op de top nog zeker 20 tot 30 centimeter, ondanks de regen die er op dat moment viel. Omdat we het toch niet konden laten om een rondje door de sneeuw in de duisternis te lopen, zijn we naar het meertje op de berg geweest waar ik op een warme dag in september ook was. Toen scheen heerlijk de zon en was het een graad of 20. Nu lag de temperatuur rond 3 graden, was het mistig, donker en was het meer helemaal bevroren en bedekt met sneeuw. Gek om die verschillen zo te mogen ervaren. Nu zullen jullie wel denken, wie gaat er 's avonds in het donker in de sneeuw op de berg in een bos rond een meer wandelen? Dan ben je ook levensmoe! Gelukkig viel dat allemaal heel erg mee, door de mist/wolken reflecteerde de lantaarnpalen en het licht van de stad. Dat in combinatie met de sneeuw zorgde ervoor dat het zicht nog ontzettend goed was en dat we zonder lamp een rondje door het bos konden lopen. Eenmaal terug bij het treintje, hebben we nog even van het uitzicht genoten, waarna we toch maar weer naar beneden zijn gegaan om op te warmen en op te drogen.

Dag 87(26-11-2017)
Omdat we gister al zoveel gezien hebben, besluiten we vandaag wat rustiger aan te doen en lekker uitslapen. Er stond nog 1 ding op onze to-do lijst, het Bergens Aquarium. Dit is een soort kleine dierentuin. Je vind hier voornamelijk vissen en andere dieren die in water leven. Denk aan Zeehonden pinguïns, maar ook krokodillen en andere reptielen. Met name voor Dianneke was dit een activiteit die ze nog heel graag wilde doen. Daarom namen we in het begin van de middag de bus naar het aquarium, Aangezien onze kaar tot 14h geldig is, moeten we er wel voor zorgen dat we voor die tijd binnen zijn om te kunnen genieten van onze gratis entree.

Eenmaal binnen werden we meteen vrolijk begroet door de aanwezige pinguïns. Hierna merken we op dat er een zeehondenshow aan de gang is, dus wij haasten ons daar snel naar toe, blijkt precies op dat moment de show afgelopen te zijn. Jammer, maar gelukkig konden we de zeehonden en zeeleeuwen nog wel zien glijden door het heldere water. Aangezien het buitendeel niet zo groot is en het ook vrij fris was, zijn we al snel naar binnen gegaan. Hier zijn we alle verblijven langs geweest. We zijn begonnen bij de “rotonde” dit was een grote zaal in de vorm van een rotonde, compleet omringd met aquaria. Aangezien dit Diannekes vakgebied en interessegebied is, nam ze uitgebreid de tijd om elk aquarium te bestuderen. Waar ik na een paar minuutjes uitgekeken was op een aquarium, kon ze mij toch weer interesseren door weer nieuwe soorten aan te wijzen die mij die niet opgevallen waren of door random leuke feitjes over bepaalde vissen te vertellen. Na ongeveer een uur, hadden we bijna alle vissen en andere dieren in deze zaal wel gezien en werd het tijd om naar beneden te gaan waar nog meer aquaria waren. In deze lange gang waren tientallen diverse aquaria te vinden met kleine visjes tot bijzonder koraal. Aan deze gang leek maar geen einde te komen, ik heb de aquaria niet geteld, maar het waren er in ieder geval heel veel! De een wat bijzonderder dan de andere, maar in het algemeen hebben we heel veel leuke, interessante, grappige en luie vissen, krabben en andere waterdieren gezien.

Na de vissen werd het tijd voor de krokodilachtige, in de kelder hadden ze een aantal krokodillen, kaaimannen en alligators. Pff wat zijn die beesten lui zeg, we hebben geen enkel beest zien bewegen, even twijfelde ik of het niet stiekem nep dieren waren. Dat bleek niet zo te zijn. Ondanks het feit dat ze niet of nauwelijks bewogen blijven het interessante dieren! Dit deel van het aquarium ging een stuk sneller aangezien we niet 10 verschillende vissen hoefden te spotten per verblijf. Als laatste zijn we nog naar de reptielenzaal gegaan. Hier zaten voornamelijk slangen, reptielen en grote insecten zoals wandelende takken, spinnen en enorme kakkerlakken. Tijdens ons rondje door deze zaal kwamen net twee verzorgers naar buiten met slangen. Deze slangen mochten de bezoekers dan even vast houden als ze daar interesse in hadden, dat liet Dianneke geen twee keer zeggen en greep deze kans met beide handen aan (letterlijk)!

Na wat slangknuffelen, kwam er een einde aan het bezoek van het aquarium. Inmiddels was het al donker en flink afgekoeld waardoor ik nog bijna onderuit ging door een brug die plotseling bevroren was. Als avondeten hebben we kebab gehaald bij de kebabzaak vlakbij mijn werk. Op het werk hebben we lekker gegeten en meteen het papierwerk voor Dianneke uitgeprint voor haar vlucht voor morgen, dan vertrekt ze helaas al weer naar Nederland.

Dag 88(27-11-2017)
Maandag, maar geen normale maandag. Vandaag was een beetje dubbel. De ochtend stond in het teken van een lekker ontbijtje op bed en nog even samen genieten van de laatste paar uurtjes. Maar in de loop van ochtend moest toch de koffer weer ingepakt worden om daarna naar het vliegveld te gaan. Natuurlijk ben ik ook mee gegaan naar het vliegveld. Alle vorige keren dat ik hier was, kwam ik vrolijk en blij aan op het vliegveld (mijn aankomst in Bergen en het ophalen van Dianneke), maar nu was die vrolijkheid niet aanwezig. In plaats van een start van een nieuwe mooie tijd, is dit een afsluiting van een geweldige twee weken samen. Om de tijd te rekken hebben we nog even typisch Noorse chocolade gegeten op het vliegveld, dit lijk ontzettend veel op de Kitkat die we in Nederland kennen. Hierna was het dan toch echt tijd om afscheid te nemen en kon haar reis naar Nederland beginnen. Nadat ze door de security heen is gegaan, was het voor mij tijd om weer terug naar huis te gaan, alleen.

Eenmaal thuis, voelt het wel echt ontzettend raar aan. 2,5 week ben je bijna constant bij elkaar en nu is het huis helemaal leeg en doodstil. Voor mij was het voornamelijk tijd om op te ruimen, dit is er de afgelopen 2 weken een beetje bij ingeschoten.

Vandaag was dan ook echt een dag met dubbele gevoelens, terugkijkend op een geweldige tijd maar ook vooruitkijken op de laatste etappe hier in Bergen. Zoals eerder al beschreven, is mijn laatste maand hier aangebroken. Dat betekend dat het langzamerhand tijd wordt om dingen te gaan afronden, over 2.5 week moet mijn stage helemaal afgerond zijn. Daarvoor moet ik de komende tijd nog wel even doorbuffelen, er ligt nog genoeg werk op de plank. Daarnaast moet ik gaan proberen om mijn fiets, die ik nauwelijks gebruikt heb, weer te verkopen en moet ik bij boodschappen langzaam gaan opletten dat ik niet te grote hoeveelheden inkoop. Als laatste ben ik ook druk bezig met het maken van een planning voor wanneer mijn vader in de laatste week langs komt. Komende tijd ben ik dan ook nog druk bezig en heb ik weinig tijd om te vervelen.

Gerda

Dianneke is goed thuis gekomen hoor! Heel veel succes met de laatste loodjes!

Antoinette

Weer leuk om te lezen en geniet er nog van de laatste weken die je daar bent.
Ook met je vader want dat zal ook bijzonder zijn om samen daar te zijn.
Veel plezier nog in dat mooie winterse land.

Corry fintelman ..extrafm

Mike heel veel succes met de laatste loodjes daar in bergen ..geniet van de tijd met je vader .en een goede terug reis samen ...leuk dat je de zondag avonden ook gezellig mee luistert naar ons ..grt corry en leen van extrafm.