stagenoorwegen.reismee.nl

Weekendje Oslo

Dag 75 & 76
Een dagje later dan normaal begint vandaag weer een nieuwe werkweek. Een hele korte werkweek wel te verstaan. Donderdag vertrekken we namelijk al voor een weekendje naar Oslo. Maar eerst nog twee daagjes werken. In de ochtend staat ook nog een presentatie op het programma van een bekende wetenschapper op het gebied van Meteorologie uit Colorado. Echter werd deze presentatie aan het eind plotseling onderbroeken door het afgaan van het brandalarm. Maar voordat we naar buiten gingen hebben we natuurlijk nog wel even geklapt voor de spreker, terwijl de ontruimers al druk aan het gebaren dat we naar buiten moesten. Maar wie heeft dat bedacht? Een oefening doen wanneer het buiten vriest? Doordat we helemaal aan de andere kant van het gebouw zaten konden we natuurlijk niet een jas halen, dus bibberend in de kou, wachtte we op het signaal dat we weer naar binnen mochten. Op dit momentje na, bestonden de twee dagen voornamelijk uit werken en zijn er weinig noemenswaardige dingen gebeurd.

Dag 77 (16-11-2017)
Half 6 's ochtends, de wekker staat alweer luid te rinkelen. Vandaag is de dag, de dag van een hele lange treinreis. De treinreis naar Oslo duurt namelijk zo'n 7 uur. 's ochtends wandelde we natuurlijk naar het station, het OV, daar doen wij hier niet aan. Bij vertrek was het helaas nog donker waardoor we niet al te veel naar buiten konden kijken, maar dat was niet erg omdat de eerste anderhalf uur reizen uit veel, heel veel tunnels bestaat. Hierna neemt het aantal tunnels langzaam af. Daarentegen, waar de tunnels afnemen, neemt de sneeuw toe. Waar in het plaatsje Voss nauwelijks sneeuw lag, reden we een half uur later door een wit besneeuwd landschap met enkele tientallen cm sneeuw. Op sommige plaatsten lag zelfs zoveel sneeuw, dat het buiten leek te sneeuwen doordat de trein al het sneeuw liet opstuiven. Eenmaal na de bergen, zou het landschap langzaam veranderen in een groen landschap, althans, daar gingen we vanuit. Maar de sneeuw bleef, tot Oslo aan toe.

Eenmaal in Oslo was het een beetje druilerig, maar op veel plekken in de stad lagen nog sneeuw/ijsresten. Dan maar zo snel mogelijk naar het hotel om daar onze tassen te droppen en te wachten totdat de regen wat minder werd, inmiddels was het namelijk aardig door gaan regenen. Zodra het droog was, zijn we een plekje gaan zoeken om goedkoop te eten. Fastfood is hier relatief goedkoop, met name burgers. Al snel kwamen we een soort eethuis tegen, helemaal uitgestorven, maar wel met goedkope burgers. Dus de gok toch genomen om daar te gaan eten. Na wat moeite met bestellen, konden we wachten op onze heerlijke Hawaii-burger met bacon. Hawaii, dan verwacht je natuurlijk Ananas, maar dat zat er niet bij. Ook de bacon bleek geen bacon te zijn, maar simpele ham. Maar verder was het een heerlijke burger met lekker veel groente.

Na het eten zijn we nog even naar het centrum gegaan. Onze eerste verbazing was hoe uitgestorven de stad in de avond was. Maar dat gaf ons mooi de gelegenheid om de stad in alle rust te ontdekken. We zijn onder andere naar het dak van het operahuis geweest, hebben een rondje om het Akerhus-vestiging gelopen.

Dag 78 (17-11-2017)
Dag 2 in Olso, vandaag zijn we naar een eiland gegaan met veel museums. Doordat wij een "Oslo-card" gekocht hadden konden we overal gratis naar binnen, daarnaast konden we ook gratis met het OV voor 24h. Na een korte busrit zijn we eerst naar een soort openlucht museum gegaan, waar we al glibberend door het uitgestorven park hebben gewandeld. De sneeuw was hier namelijk veranderd in grote gladde ijsplakkaten. Gelukkig hebben de Noren daar wel een oplossing voor, ze strooien er namelijk allemaal kleine steentjes op het ijs zodat je wat meer grip krijgt, maar glad blijft het natuurlijk wel. Na het openluchtmuseum stonden nog het Viking-museum, het Holocaust museum en het Fram-museum op het programma. Met name het Fram-museum verraste ons positief. Fram is een schip wat zicht rond 1895 voor enkele jaren zich heeft laten vastvriezen in het ijs nabij de noordpool. Hier hebben ze toen allerlei metingen gedaan aan het ijs, de lucht en de oceaan onder het ijs. Maar het bijzondere is dus, dat dit schip nog steeds bestaat. Het schip staat namelijk in dit museum, en je kon er zelfs in, zodat je kon zien hoe de onderzoekers toen jarenlang op dat schip hebben gewoond. Erg indrukwekkend. Naast dit grote schip hadden zo ook nog een Zeppelin, helaas hadden we geen tijd meer om deze te bezoeken omdat het museum al ging sluiten.

Na de musea zijn we weer terug gegaan naar het centrum om wat te eten, uiteindelijk zijn we dit keer bij de McDonalds beland voor wederom een burger. Het is toch een soort van vakantie, dus dan moet dat wel een keertje kunnen. Na het eten zijn we nog even naar de Vestiging gegaan, dit keer om de vestiging van binnen te bekijken. Helaas was het kasteel en museum gesloten, maar desondanks hebben we ons vergaapt aan de indrukwekkende gebouwen en kanonnen op het terrein. Na dit bezoek zijn we via de kerstmarkt, die morgen pas geopend zou worden naar het hotel gelopen. Ondanks dat markt officieel nog niet open was, was de markt al wel gezellig druk.

Dag 79 (18-11-2017)
De laatste dag in Oslo start weer vroeg, en wat doe je 's ochtends? Ontbijten natuurlijk, en in ons geval heel veel ontbijten. Ontbijt zat namelijk bij het hotel inbegrepen. Het ontbijt bestond uit een ontzettend uitgebreid buffet, van ei met Bacon tot verse zalm en van croissantje tot vers fruit. We hebben ons dan ook behoorlijk volgegeten met dit heerlijke ontbijt. Zoveel, dat we zelfs geen honger meer hadden tot het avondeten!

Na het ontbijten hebben we de tram naar een park genomen om daar nog even rond te wandelen voordat we weer met de trein terug naar Bergen gingen. Doordat we iets vroeger uitgekeken waren op het park, hadden we nog wat tijd over voordat de trein vertrok. Daarom zijn we nogmaals een rondje gaan lopen over de kerstmarkt, het was nu immers officieel open. De gezellige drukte had inmiddels plaatsgemaakt voor enorme drukte. Een muziekfestival is er bijna niks bij. Na de kerstmarkt zijn we nog even inkopen gaan doen voor snacks in de trein.

Voor de terugweg hebben we een trein in de avond geboekt zodat we nog zo lang mogelijk van Oslo konden genieten. Dat betekend wel dat de treinreis in het donker zal zijn en we weinig van het landschap konden genieten. Maar gelukkig konden we op sommige plekken ons nog vergapen aan enorme bergen sneeuw. En als ik enorm zeg, dan bedoel ik ook echt enorm. Tijdens ons verblijf heeft het in de binnenlanden heel hard gesneeuwd. Op sommige stations lagen namelijk opgestoven sneeuwbergen van enkele meters hoog. En nee, ik overdrijf echt niet, zie de foto's hieronder:

Dag 80 (19-11-2017)
Na een lekker ochtendje thuis uitgeslapen te hebben besluiten we vandaag nog "even" de berg hier achter mijn huis op te wandelen. Waar ik de vorige keren dat ik de berg opging de periode ervoor redelijk droog was, is het nu de laatste tijd vrij nat geweest, wat resulteert in een stuk meer modder. Daarnaast zorgt de kou ervoor dat berg inmiddels ook al in een winterse stemming is. Een aantal meertjes zijn al bedekt met een dun laagje ijs. Ook waren er nog stukken waar we door sneeuwrestanten moesten lopen. Deze winterse omstandigheden maakte de wandeling dan ook zeker niet makkelijker maar deste groter is de beloning wanneer je heelhuids de top bereikt en kunt genieten van het uitzicht.

Antoinette

Zoals iedere keer genoten van je verslag.

Groetjes,
Antoinette