stagenoorwegen.reismee.nl

De rust is weder gekeerd

Dag 53 (23-10-2017)

Na de mooie warm-up van gister, staat vandaag het echte werk op het programma, geen 10km, geen 20km maar 30km, niet 1 berg, niet 2 bergen maar 3 bergen staan vandaag op het programma. Dit beloofd dus een hele lange wandeling te gaan worden. Zeker de zwaarste die ik ooit heb gedaan. Vandaar dat de wekker ook al om kwart voor 6 stond. We wilden rond 7 uur, in het donker vertrekken, om zeker te zijn voor zonsondergang thuis te zijn. Na een goed ontbijt, tas pakken, bidons vullen, etc. stonden we stipt 7 uur buiten en kon het grote avontuur beginnen. Doordat het nog pik donker is, geeft het wandelen wel een extra bijzonder gevoel, het voelt nog zo vroeg aan, en dat was het natuurlijk ook. Onderweg naar de eerste berg, Floyen, kwam langzaam de schemer op en ontwaakte de stad uit de duisternis. Doordat het eerste deel van de beklimming vrij steil is, kijk je al snel over de stad uit. Doordat het nog niet volledig licht was, hadden we een mooi uitzicht over de stad met al z'n lampjes. Maar te lang konden we hier niet van genieten, het was vrij frisjes zo vroeg in de ochtend, dus moeten we zoveel mogelijk in beweging blijven om niet te veel af te koelen.

Eenmaal boven op Floyen, zaten onze eerste 2 uur wandelen erop en was het inmiddels licht geworden. Op de top hielde we onze eerste echte pauze. Dus eerst even warm aankleden zodat we niet te veel afkoelen. Na lekker wat gegeten te hebben, een sanitaire stop gehad te hebben en de bidons bijgevuld zijn, besluiten we vlug verder te gaan. Op naar de volgende berg!

De tweede berg op ons programma is Rundermanen, met zo'n 550 meter hoogte, een van de hogere bergen in de directe omgeving. Dat betekend dat we nog ruim 200 meter moeten klimmen. Maar dit ging grotendeels over verharde wegen en zelfs een stukje asfalt. Hierdoor waren we in no time op de top van deze berg. Ook hier moesten we natuurlijk even een paar foto's maken. Twee van de drie bergen gehad, nog maar een te gaan. Dit lijkt niet veel, maar om deze berg moeten we een heel stuk omlopen en via een bergrug naar de volgende top. Dat is vanaf hier nog zo'n 11 km wandelen/klimmen/glijden over de rotsen, modder en soms door wat water heen. Dat zou betekenen dat we nog zo'n 4 a 5 uur moeten wandelen voor we bij de volgende top zouden aankomen, Ulriken.


Ondanks dat deze etappe veruit de langste en zwaarste etappe zou gaan worden, was dit ook veruit het mooiste deel. Ondanks dat we over een bergrug liepen, was het pad alles behalve vlak. Regelmatig moesten we weer een stuk afdalen en dan weer een stuk klimmen. Op sommige plekken waren de rotsen bijna verticaal, hierdoor moesten onze handen ons soms even helpen om omhoog of omlaag te komen. Voor Lars was er daarnaast een extra uitdaging, de modder omzeilen, hij was er namelijk niet helemaal zeker van of zijn schoenen wel helemaal waterdicht waren. Gelukkig had ik nieuwe schoenen gekocht voordat ik naar Noorwegen vertrok, dus voor mij was de modder gelukkig niet zo'n probleem. Naast deze hindernissen hebben we echt ontzettend genoten van de wandeling, achter elke beklimming lag weer een nieuw beeldschoon landschap klaar. Van mooie valleien tot de indrukwekkende gletsjer, die vanuit hier nog duidelijker zichtbaar was. Af en toe kwam zelfs de zon even door het wolkendek om het gele landschap om te kleuren naar een mooi goud/oranje kleurende landschap.

Vlak voor de top van Ulriken (670m) begon de vermoeidheid toch echt wel op te treden, inmiddels waren we namelijk al zo'n 7,5 uur onderweg. We beginnen steeds vaker foutjes te maken, wat steeds vaker leidt tot bijna valpartijen. Daarom besluiten we om goed lang pauze op de top te houden voordat we af zullen dalen. Uiteindelijk hebben we ongeveer een uur op de top gepauzeerd en genoten van het uitzicht over de stad.

Na deze lange pauze was het tijd voor de allerlaatste etappe, afdalen en naar huis toe. Tijdens de afdaling trok het wolkendek volledig open en konden we genieten van de laagstaande zon onderweg naar huis. Het de wind voelde het dan ook heerlijk warm aan, in tegenstelling tot de rest van de dag. Na pak en beet 10 uur kwamen we dan eindelijk thuis aan, helemaal gesloopt, maar ontzettend voldaan. De 30km en 1200 hoogtemeters volbracht! (filmpje)

Dag 54 (24-10-2017)
The day after,  voor Lars stond er nog een mooie trip naar het plaatsje Voss op het programma, maar voor mij was het een gewone stagedag en moest ik dan ook vroeg op om weer naar werk te gaan. Door de harde wind en regen en wind heb ik vannacht weinig geslapen, benieuwd of ik me een beetje kan concentreren op het werk. Onderweg naar stage voel ik mijn benen meer dan behoorlijk, die 2 wandelingen van de afgelopen dagen hebben er toch behoorlijk ingehakt. Wat overigens niet meer dan logisch is.

Omdat Lars en ik allebei nog behoorlijk moe waren van de actieve week, besluiten we zijn laatste avond rustig te besteden door lekker een filmpje te kijken en op tijd naar bed te gaan.

Dag 55 (25-10-2017)
De dag dat Lars weer terug naar Nederland vertrekt. Dat betekend voor Lars, 's ochtends nog even de laatste spullen inpakken en dan de Bybanen (tram) naar het vliegveld te nemen. Na afscheid genomen te hebben van Lars, werd het voor mij weer tijd om aan de slag te gaan voor mijn stage.


's  avonds thuiskomend was het toch weer even wennen, na een week samen met Lars gewoond te hebben, was het nu wel erg stil bij thuiskomst. Maar er staat nog genoeg werk klaar om me deze avond bezig te houden, zo moet ik Lars zijn kamer weer ombouwen tot woonkamer, de was doen die is blijven liggen en een beetje stofzuigen kan ook zeker geen kwaad.

Dag 56 (26-10-2017)
Het eerste avondje weer alleen overleefd, op naar een nieuwe stagedag. Ik had vandaag zelfs motivatie om vroeg op te staan. Hierdoor was ik al voor 8 uur op het werk. Daarnaast ben ik vandaag zo productief geweest dat ik ook nog eens tot na vieren gewerkt hebt (een werkdag loopt hier van 8 uur tot 4 uur). 'S avonds had ik een skype-afspraak met Dianneke om de plannen door te bespreken voor haar bezoek. Vandaag hebben we dan ook meteen de tickets geboekt voor een weekendje Oslo, 16 november gaan we met de trein naar Oslo. Dit schijnt een van de mooiste treinroutes van Europa te zijn. Daarna gaan we lekker 2 dagen genieten in Oslo voor we de trein weer terug nemen naar Bergen.

Dag 57 (27-10-2017)
8 weken! Ja ik ben al weer 8 weken hier in Noorwegen, dat betekend dat ik nu precies op de helft ben van mijn tijd hier. Voor mijn stage ben ik dus zelfs al over de helft omdat ik de laatste week vrij heb. Waar de tijd in het begin nog langzaam ging, hebt ik het idee dat de dagen nu soms voorbij vliegen. Zeker de week dat Lars hier was, was echt in no-time voorbij.

Vandaag staat weer een standaard werkdag op het programma, athans dat was het plan. Omdat ik komende zondag een verjaardag lunch heb van een jongen bij mij in het kantoor, moest ik nog een cadeau regelen. Maar wat haal je voor iemand die je niet zo goed kent? Omdat ik zelf wat moeite had met wat bedenken, heb ik samengespannen met de 2 andere jongens in mijn groep (die min of meer tegelijk zijn gestart als ik). Een boek kopen was het idee, zo gezegd, zo gedaan zou je zeggen. Niet dus, engelstalige boeken vinden in Noorwegen is toch nog best lastig. De meeste boeken zijn hier immers in het Noors. Uiteindelijk hadden we het boek gevonden wat we wilden hebben, was het de Noorse vertaling.... pfff. Na verder zoeken hebben we het boek nergens meer in het Engels gevonden, dus besloten we de Noorse variant mee te nemen onder het mom, goede manier om Noors te leren. Omdat de winkel een speciale kortingsactie had, hebben we er nog een film bijgedaan en een grappig (engelstalig) boekje met de meest random feitjes.

Eenmaal terug op de uni, had ik reactie van mijn stagebegeleider, hij kan pas volgende week dinsdag mijn resultaten bespreken. Doordat ik dus niet heel veel meer kon doen, en mijn motivatie ook weg was, besloot ik wat eerder van het weekend te gaan genieten.

Dag 58 (28-10-2017)
Het start van een regenachtig weekend, althans dat was de verwachting gisteravond. Klaarblijkelijk was de verwachting compleet omgeslagen en blijft het in de ochtend vrijwel droog, en wordt in de middag wat motregen verwacht. Ook de verwachting voor zondag is bijgesteld, het zou misschien zelfs zonnig worden (ik kan je verklappen, dat is uitgekomen).

Gezien het mooie, of beter gezegd, droge weer, kan ik natuurlijk niet binnen blijven zitten. Hmmm, wat ik ga ik dan doen? Bergwandelingen heb ik afgelopen week al zoveel gedaan, dus dat liet ik een keer aan mij voorbij gaan. Maar een rondje om de berg wandelen, dat is nieuw voor mij. Laat ik dus een rondje om de berg Lovstaken lopen, mooi vlak, dus een keer een makkelijke wandeling. Wat op de kaart leek als een simpele vlakke wandeling, bleek dat in realiteit toch wel wat anders te zijn. Uiteindelijk heb ik met het rondje rondom de berg meer geklommen dan wanneer ik de berg opgegaan zou zijn... Dat had ik niet verwacht van mijn "vlakke" ronde. Maar ja, hier is het natuurlijk nergens vlak. Ondanks de vele klimmeters heb ik ontzettend genoten van de wandeling. Af en toe kwam de zon heel even tussen de wolken door. Doordat het niet helemaal droog was, heb ik ook meerdere regenbogen kunnen zien. Doordat er toch wat regen zou kunnen gaan vallen, wat ook gebeurde, heb ik besloten geen camera mee te nemen. Daarom heb ik helaas ook niet zoveel mooie foto's van dit stukje Bergen.


Dag 59 (29-10-2017)
De klok is verzet, maar mijn slaapritme niet. Ik werd dus lekker half 8, zomertijd wakker, zoals elk weekend. Echter was het nu geen half 8, maar half 7. Omdat ik al klaarwakker was besloot ik toch maar mijn bed uit te gaan, lekker te douchen en om mijn blog weer eens bij te werken, alvorens ik naar de verjaardagslunch ga.

De verjaardagslunch was erg gezellig maar ook vooral erg lekker. Leonidas, de Griekse jongen die jarig was, had allerlei overheerlijke Griekse hapjes gemaakt. Stuk voor stuk waren ze heerlijk en mooi bereid. Het had zomaar uit een luxe restaurant kunnen komen. Uiteindelijk ben ik behoorlijk lang gebleven waardoor ik pas half 6 thuis ben. Dat was toch wel even schrikken? Waarom? Nou, het was al donker! Doordat de klok verzet is, is het hier al tussen 5 uur en half 6 donker. Dat betekend dat de lange donkere avonden nu wel zijn aangebroken en de winter in de buurt is. Morgen zou mogelijk de eerste sneeuw kunnen vallen in de heuvels rondom de stad. Ik ben benieuwd of ik morgen wat besneeuwde toppen ga zien. Of dat zo is, dat horen jullie volgende week! :D

Reacties

Reacties

Adrie

Weer heerlijk om te lezen ???

Antoinette Cornelissen

Je verslag was weer een plezier om te lezen en je foto's waren weer prachtig.

Gerda

We genieten weer met je mee! Fijn dat al over de helft bent met je stage! Hier is het nu ook al vroeg donker hoor!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!