stagenoorwegen.reismee.nl

Veel wandelen en bezoek

dag 46 (16-10-2017)
Start van alweer een nieuwe week, maar wel een week om naar uit te kijken. Woensdag arriveert Lars al. Maar tot die tijd nog even 3 dagen stage. Vandaag was een dieptepunt wat mijn motivatie betreft. Ik zat helemaal vast met mijn onderzoek, en mijn begeleider had helaas pas de volgende dag tijd. Dus erg productief was de dag niet. Ik ben dan ook lekker vroeg naar huis gegaan, maar voordat ik naar huis ging, ben ik eerst een rondje om het meer gaan lopen. Dit keer ben ik net wat anders gelopen waardoor ik een voor mij nieuw deel van de stad heb verkend. Tijdens mijn ronde ben ik voor het eerst ooit door een lange tunnel gelopen. Op sommige plekken drupte water van de rotsen naar beneden. Zodra de water op de vloer valt, verdampt dit water weer. De mineralen in het water verdampen niet, hierdoor lag op deze plekken steeds een klein bergje met achtergebleven mineralen. Bijzonder om te zien, dit soort processen kosten in de natuur honderden tot duizenden jaren. Maar in de tunnel wordt dit proces blijkbaar versneld. Na de tunnel ging mijn wandeling voort richting een klein bergriviertje, dit is tot nu toe de enige plek waar ik een rivier bovengronds heb zien stromen. De meeste rivieren worden hier ondergronds geleid door middel van tunnels. Zo ook dit riviertje, een paar 100 meter later verdween het in een groot gat in de grond. Hierna ben ik nog via het stadion van de lokale voetbalclub naar huis gelopen. Al met al toch een rondje van een kleine 2 uur.

Dag 47 (17-10-2017)
Vandaag staat dan eindelijk de afspraak met mijn begeleider op de agenda, maar helaas is dat pas om 14h. Tot die tijd moet ik me maar zien te vermaken met het analyseren van de vele grafieken die ik gemaakt heb. Omdat de motivatie nog altijd ver te zoeken was, zat ik meer op Facebook dan dat ik met mijn stage bezig was. Tijdens de lunch besloot ik om een keer luxe te doen en iets lekkers te gaan kopen. Op goed geluk heb ik een stokbroodpizza gekocht, ik had namelijk geen idee wat ik daar bij moest voorstellen. Eenmaal terug gekomen begon ik aan mijn warme stokbroodpizza. Hmmm heerlijk, hier was ik even aan toe. Normaal gesproken zou ik het niet kopen, maar dit keer was het de 5 euro zeker waard. Na de lunch had ik de meeting met mijn begeleider en een Nederlander die nu in Engeland werkt. Via Skype hebben we bijna 2 uur lang over mijn project gepraat. Hieruit kwamen ook vele suggesties van dingen die ik kon gaan doen, voorlopig ligt er dan ook genoeg werk voor mij klaar.

Dag 48 (18-10-2017)

Dit kan niet anders dan een mooie dag worden. Bij het gaan van de wekker en het openen van mijn gordijnen, zie ik bijna net zoveel lichtjes in de lucht als in de stad. Dat kan maar een ding betekenen, er zijn even geen wolken! En geen wolken beteken uiteindelijk een mooie zonsopkomst. Maar daar blijft het niet bij, de hele dag belooft zonnig te worden. Wat is dat lang geleden dat ik in de zon heb kunnen lopen, daardoor geniet je nog meer van de momenten dat het droog en zonnig is. Omdat Lars vanavond pas aankomt, staat er nog wel een dag stage op het programma, maar in de pauzes ben ik natuurlijk buiten te vinden om te genieten van het herfstzonnetje.

Rond 18h kwam Lars aan in Bergen, nog net voor de zonsondergang, hierdoor heeft hij een van de mooiste zonsondergangen die ik hier in Bergen heb gezien kunnen meemaken. Omdat Lars graag nog eerst wat van de omgeving wilde zien, hebben we besloten om nog een kort rondje te wandelen. Waar de tocht begon in het licht met de ondergaande zon, eindigde deze toch bij de supermarkt en was het inmiddels alweer pikdonker. Nadat we vlug boodschappen hebben gedaan zijn we weer terug naar huis gegaan om daar lekker simpel een pizza in de oven te gooien. Door deze extra wandeling plus de wandelingen die ik in de pauzes heb gemaakt, kom ik vandaag toch weer op zo'n 20km wandelen, alsof het niks is XD

Dag 49 (19-10-2017)

Vandaag de eerste hele dag in Bergen voor Lars. De ochtend startte prachtig met mooie heldere luchten, koud was het wel. Op vele daken was een laagje rijp te zien. Een stadswandeling, dat is wat vandaag op het programma staat. Omdat ik zelf de stad al zo vaak heb gezien afgelopen week, was het voor mij niet bijzonder, maar het blijft leuk om iemand anders rond te leiden in de stad waar je woont, We zijn vandaag via het park, door allemaal knusse woonwijkjes naar het uitzichtpunt over het fjord gewandeld. Hierna zijn we een stukje Floyen op gewandeld om daar te genieten van het mooie uitzicht en een lekkere lunch. Helaas was de lucht inmiddels helemaal betrokken en is het fleurige uitzicht veranderd in een grauw en troosteloos uitzicht. Gelukkig kon Lars alsnog van dit mooie uitzicht genieten. Na de lunch stond het Unesco gedeelte op het programma, Bryggen, en daarna zijn we nog naar het fort gegaan wat hier aan de rand van de stad en hebben we het museum bezocht in het fort. Inmiddels was het alweer laat op de middag en was ik inmiddels wel gesloopt na een slechte nacht slapen. Hierdoor keerde we rond 16h weer huiswaarts.


Eenmaal thuis aangekomen bleken we bijna 22km gewandeld te hebben (FILM). In Nederland zou ik toch wel 2 keer nadenken of ik wel zo ver zou willen wandelen. Hier blijkt het meer een standaard te worden dan een uitzondering.

Dag 50 (20-10-2017)
Nadat ik deze week naar schatting 70km gewandeld heb, is het voor mij wel tijd voor een rustiger dagje. Ondanks dat Lars hier is, ga ik toch naar stage, de plicht roept immers. Mijn stagedag geeft Lars mooi de kans om de stad zelf te verkennen en lekker in de bergen te gaan hardlopen.

Dag 51 (21-10-2017)
Zaterdag is cruisedag dit weekend. Vandaag zijn we op een korte cruise naar een nabijgelegen fjord gegaan. Aangezien we de ochtend tour hebben gekozen, was uitslapen er niet bij. Eenmaal onderweg waren we behoorlijk verbaasd van de warmte buiten, het was windstil en een graad of 15 buiten, en dat al om half 9 's ochtends. Normaal is het dan tussen de 5 en 10 graden. We kregen al even spijt van onze warme kleding die we aan hadden gedaan. Maar of die spijt zou blijven?

Na een uurtje lopen kwamen we aan in de haven en konden we meteen de boot op, waarna we nog wel 25 minuten moesten wachten voor vertrek, maar wat maak dat uit? Het weer is toch prachtig. Bij vertrek konden we genieten van Bergen vanaf het water met een prachtig blauwe lucht op de achtergrond. Eenmaal uit de haven, op het open water, begon de wind flink aan te trekken en werd de gevoelstemperatuur een stuk lager. Vanaf toen waren we dan ook heel erg blij dat we ons goed warm hebben aangekleed. Tijdens de tocht hebben we ontzettend genoten van alle mooie vergezichten, bergen en Fjorden. Het was echt een schitterende tocht, met het hoogtepunt op het eind. Daar vaarden we door een heel smal stuk van de Fjord, niet breder dan 2x de bootbreedte en maar 6 meter diep, terwijl de rest van het Fjord een diepte had tot 600m. Op deze plek is zo'n 2 jaar geleden een stuk rots ingestort tijdens een storm waardoor het water nog verder landinwaarts kon stromen. Voor de fjorden is dit nog heel recent, een groot deel van de fjorden staat al duizenden, zo niet tienduizenden jaren onderwater. Omdat de boot hier erg langzaam moest varen, konden wij genieten van de verticale rotswanden die om ons heen torende. Maar om de tocht nog extra bijzonder te maken, stopten we op het eind van het Fjord bij een waterval. Hier kwam een vrouw in een oranje regenpak en een stok met een emmer tevoorschijn vanuit het personeelsgedeelte. Deze emmer werd gevuld met water van de waterval. Maar waarom eigenlijk? Dit werd gedaan zodat iedereen aan boord (en dat waren veel mensen!) een beker water kon proeven van de water uit de bergen. En natuurlijk heb ik dat ook geprobeerd, om eerlijk te zijn, smaakte het water verrassend goed, weinig verschil met kraanwater hier. Dat zegt meer over hoe schoon het water uit de waterval is dan hoe schoon het kraanwater is.

Op de terugweg vaarden we dezelfde route terug, maar doordat de route zo mooi was, maakte dat ons helemaal niks uit. Doordat de wind inmiddels zodanig aangetrokken was, waren de meeste mensen naar binnen gegaan om te schuilen voor de kou. Daardoor was het plotseling lekker rustig boven op het dek. Onderweg hebben we zelfs een paar mini waterhoosjes gezien. Deze waren een paar meter hoog, en tolden mooi over de schuimende golven heen. Erg bijzonder om dat eens in het echt te mogen aanschouwen!

Eenmaal terug in Bergen was de wind nog steeds meer dan behoorlijk, maar ondanks de wind was de temperatuur zeer aangenaam. Hier namen Lars en ik ook even afscheid, Lars wilde nog een aantal musea bezoeken, waar ik nog even een middagje nodig had om even de was te doen. Nu ik toch even alleen thuis was, en de was was aangezet, ben ik lekker buiten in het zonnetje met Dianneke gaan Skypen. Al met al dus een leuke maar wel een rustige middag gehad. Even opladen voor de wandelingen van de komende dagen.

Dag 52 (22-10-2017)
Vandaag staat een mooie wandeling naar de top van Lovstaken op het programma, de berg die ik ook helemaal in het begin heb beklommen. Maar dit keer zijn we naar het zuiden afgedaald ipv naar het noorden, hierdoor werd de wandeling een stukje langer, zo'n 13 km (https://www.relive.cc/view/1241961923) in totaal. Ondanks dat het dezelfde berg is, ziet de berg er nu heel anders uit. Waar de eerste keer de bomen en planten nog groen en in blad zaten, waren de bomen nu kaal en was de lage begroeiing vaak geel en verdord. Ook het uitzicht vanaf de top verveelt nooit. Vandaag hebben we zelfs een gletsjer in de verte gespot.


Reacties

Reacties

Antoinette

Wat een mooie foto's en je verhaal was ook weer prachtig.
Geniet ervan en tja soms heb je van die dagen dat het even wat minder gaat.
Dan sta je de volgende dag op en schijnt het zonnetje en loop je met je vriend een rondje.
Nou ja een ronde en geniet je van alles wat je mag mee maken.
Doei doei en op naar nog meer mooie dagen.

Mike

Dankjewel.
Daar heb je helemaal gelijk in, leuke en minder leuke momenten wisselen elkaar in rap tempo af.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!