stagenoorwegen.reismee.nl

Eerste stageweek

dag 3 (03-09-2017):

Vandaag is de laatste vrije dag voordat mijn stage begint. En het beloofd een mooie dag te worden met veel zon en temperaturen oplopend tot 20 graden. Tot nu toe merk ik er nog niks van dat dit de natste stad van Europa is. Maar dat zal vanaf dinsdag veranderen. Op deze mooie zonnige dag heb ik besloten om een korte wandeling te maken naar de top van de berg die gelegen is achter mijn kamer, Løvstakken. Waar ik begon met een lange broek, had ik binnen een paar minuten mijn broekspijpen afgeritst. Dus lekker in mijn t-shirt en korte broek die berg op stampen.

Helaas klopte mijn verwachting niet helemaal, waar ik een mooi begaanbaar pad naar boven verwachte, kwam ik terecht op een steil smal, modderig en soms glad paadje. Wat begon als een rustige wandeling liep uit tot een flinke hike. Maar eenmaal aan de top gekomen was dit de moeite helemaal waard. Vanaf de top was een schitterend uitzicht te zien. Uitzicht over de stad, de lagere heuvels, de meren en in de verte zelfs de oceaan. En dat allemaal mooi verlicht door de zon. Blij dat ik toch maar een zonnebril heb meegenomen. Na een simpele lunch op de top begon de afdaling, voor de afdaling heb ik gekozen voor een wat makkelijkere route naar beneden. Ook deze wandeling is opgenomen met Strava.

De rest van de middag heb ik heerlijk in het zonnetje op een klein grasveldje naast het huis gezeten en 's avonds nog even geskypt en gekeken hoe Nederland eindelijk eens weer een wedstrijd won. Niet heel veel bijzonders dus.

dag 4 (04-09-2017)

Dit is de dag, de dag dat mijn stage officieel gaat beginnen. Dat betekende de wekker zetten en op tijd op. Mijn stageplek is ongeveer 40 minuten wandelen van mijn huis, maar met dit schitterende weer is dat echt geen straf. Ook vandaag weer helder weer met temperaturen tot 20 graden. Ik begin dus met goede moed, en een beetje spierpijn na de wandeling van gister, aan de tocht naar mijn stage. En inderdaad een kleine 40 minuten later kom er aan. Ik braaf naar de administratie lopen, waar ze van mijn komst zouden moeten weten. Hier zou ik een pasje krijgen om het gebouw in te kunnen en daarbij ook een eigen bureau krijgen. Ze zeggen altijd een goed begin is het halve werk, voor mij was het in dit geval letterlijk het halve werk. Binnen 15 min stond ik weer buiten met enkel een toegangspas. Ze wisten helemaal niet van mijn komst en hadden nu geen tijd om een bureau te vinden. Dus kreeg ik een vriendelijk verzoek om morgenochtend terug te komen. Dus maar weer 40 min terug lopen, heb ik in iedergeval mijn dagelijkse beweging gehad. Omdat ik niet de rest van de dag binnen wil zitten maar wel rustig aan wil doen, ben ik even in de haven net buiten het centrum gaan zitten om te genieten van het weer en om deze blog even bij te werken, want gelukkig had ik een laptop mee.

Ondanks het mooie weer had weinig energie om echt iets te gaan ondernemen. Vandaar dat de rest van de dag vooral bestond uit bank hangen en een filmpje kijken (Braveheart, een echte aanrader!)

Dag 5 (05-09-2017)

Vandaag een tweede poging, hopend op een werkplek ging ik vanochtend weer met volle moed naar de uni. Na 40 minuten lopen door de regen, vandaag maak ik eindelijk het weer mee waar Bergen zo bekend op staat, kom ik aan op de uni. En meteen gingen de mensen van de administratie mee naar boven om mijn werkplek te laten zien. Eenmaal daar aangekomen, blijkt er geen computer te staan. Die moest dus ook nog geregeld worden. In de tussentijd heb ik nog een rondleiding door het gebouw gehad vaan een PhD-student die in hetzelfde kantoor zat. Duidelijk werd dat het een oud gebouw is, op veel plekken hangt die typische muffe geur die je altijd in oude gebouwen ruikt. Na de rondleiding door het gebouw had ik zowaar een computer. Eindelijk ik kan aan de slag, of nouja, eigenlijk niet. Ik ben slechts een stapje dichter bij het "aan de slag gaan", want een account om in te loggen op de pc was ook nog niet geregld. Uiteindelijk rond een uur of 1, had ik alles wat nodig was om in te loggen en kon ik beginnen met literatuur over mijn onderwerp door te lezen. Maar omdat lezen vanaf eens scherm niet echt mijn ding is, ik wil wel gewoon aantekeningen kunnen maken, was ik van plan om een paar artikelen te printen. Maar je raad het al, ook dat ging niet makkelijk. Hier had je namelijk een speciale kaart voor nodig, die ik nog niet had, ik had enkel een bezoekerspas. Nu moet ik morgenmiddag eerst nog helemaal naar de andere kant van de campus om daar zo'n kaart aan te vragen. Hopelijk krijg ik de kaart dan ook meteen, maar het zou me niet verbazen als ik ook daar weer op moet wachten. Kortom, stapje voor stapje kom ik dichter bij het comfortabel werken op GFI (Geophysical Institut).

Dag 6 (06-09-2017)

Een werkplek, check, een account, check. Vandaar kon ik dan ook eindelijk een kaart ophalen zodat ik voortaan kan printen. Eenmaal bij de Card Office aangekomen, bleek dat ik een papier met een code had moeten meenemen. Ik braaf op en neer om die code op te halen. Voor de tweede keer aangekomen bij de card office, bleek ik geen gewone studentkaart te krijgen maar een medewerkerskaart. Maar deze konden ze niet afgeven zonder handtekening van de administratie van het GFI, met andere woorden ik mocht nog een keer op en neer lopen. Voor de derde keer aangekomen had ik eindelijk alle benodigde papieren en stond ik binnen 5 minuten weer buiten met een persoonlijk pasje. YES, ik kan eindelijk printen, of nou ja dat dacht ik. Het duurde namelijk nog 12 uur voor de kaart ook geactiveerd werd. Achja, kaart, ckeck!

Dag 7 (07-09-2017)

Deze dag stond voor een deel uit literatuur lezen, maar omdat ik dat na 3 dagen wel genoeg gedaan heb, besloot ik om vandaag lekker vroeg naar huis te gaan en boodschappen te doen. Nu ik hier wat langer zit, begin ik steeds meer aan de prijzen te wennen. Daarnaast ben ik er achter gekomen dat als je goed zoekt sommige producten nog redelijk goedkoop kunt krijgen, bijvoorbeeld een blik kidneybonen voor 50 cent, 750g Cornflakes voor 80 cent, post pastasaus 75 cent enz. Dus met goed inkopen doen vallen de prijzen nog wel mee.

Dag 8 (08-09-2017)

Dag 8, dat betekend dat ik hier al een week zit, de tijd gaat snel, maar het besef is er ook dat ik hier nog heel lang blijf. Vandaag was mijn eerste ontmoeting met mijn stagebegeleider, een spannend moment, heeft hij hetzelfde beeld van mijn stage als dat ik dat heb? Maar na afloop van het gesprek kwam ik met een big smile terug in mijn kantoor. Hij had namelijk precies in gedachten wat ik ook in gedachten had. De komende maand zal bestaan uit het uittesten of we met ERA-5 (Nieuwste klimaat dataset, met hoge resolutie) de polar lows uit een andere database kunnen terug vinden. Als dat het geval is, dan ga ik in mijn tweede maand deze nieuwe dataset gebruiken om te kijken of ik een link kan leggen tussen het ontstaan van deze polar lows uit zogenoemde Cold Air Outbreaks (een plotselinge daling van de temperatuur in een groot gebied). Dit is nog nooit eerder gedaan, dus dat maakt het onderzoek extra spannend, zal het wel gaan lukken? Na mijn gesprek hebben we met alle mensen van de groep van mijn stagebegeleider geluncht. Een ideaal moment om mijn collega's te ontmoeten. Op dit moment zijn we met z'n zessen, maar er komen nog 3 mensen bij komende week, waarvan ook een Nederlander. En voor als dat nog niet genoeg socialisen was, werd ik ook uitgenodigd voor een lab party, wat eigenlijk vooral een borrel was. Gratis drank en pizza, natuurlijk kom ik! Tijdens deze borrel weer een aantal nieuwe mensen leren kennen. Wat me op viel was dat er nauwelijks mensen van mijn leeftijd waren, waarschijnlijk was ik zelfs de jongste. Vooral veel post docs (onderzoekers) en professoren. Leuk om met zo'n borrel te spreken, maar niet echt de mensen waarmee ik ook wel eens een drankje zal gaan doen in het centrum.

Na afloop van de borrel ben ik nog even de stad ingegaan, er was namelijk een festival gaande, Kultur Natt, oftewel cultuurnacht. Door de hele stad waren gratis te bezoeken optredens. Achteraf was ik misschien niet helemaal de doelgroep voor dit evenement. En het viel dan ook wat tegen voor mij. Daarom al op tijd weer terug naar huis gelopen, wat toch nog 1 uur lopen is. Onderweg kwam ik nog langs een mooi park, of ja, vorige week was het nog een mooi park. Nu was het helemaal afgezet met hekken en werd er een grote tent opgebouwd. Dit allemaal voor het WK-wielrennen dat hier over een week plaats vind. Uiteindelijk helemaal gesloopt om 9 uur thuis aangekomen, en lekker vroeg naar bed gegaan.

Dag 9 (09-09-2017)

Weeeeekeeend!!! Weer een dagje vrij, maar dit keer niet zo'n leuke dag. Door het vele wandelen heb ik weer last gekregen van mijn knieblessure, dus moet ik dit weekend even rust houden. Aangezien hier in de directe omgeving, buiten mooie wandelroutes, niet veel te doen is, heb ik besloten een dagje op mijn kamer te blijven.

Dag 10 (10-09-2017)

Ook vandaag is nog even een rust dagje voor mij, dus helaas niet veel boeiend te vertellen.

Random feitjes:

- Hier in Noorwegen mag na 8 uur 's avonds (18h in het weekend) geen alcohol meer verkocht worden, dat terwijl alle supermarkten wel tot 11 uur open zijn.

- Waag het niet om mensen op straat te begroeten, ze zullen je dan alleen maar raar aanstaren en meteen doorlopen

- Een werkdag begint hier al om 8 uur en eindigd om 16h.

- Je hoeft maar naar een zebrapad te kijken en de auto's stoppen al! Ideaal dus voor mij als voetganger.

Adrie

Weer een leuke blog.
Fijn om te lezen hoe het allemaal gaat daar in Noorwegen.
Ook de foto's zijn super mooi.

Antoinette

Wat een avontuur maak je me zo in een prachtig land. Wij genieten op afstand met je mee.