stagenoorwegen.reismee.nl

Aankomst en stad verkennen

Dag 1 (01-09-2011)

Ja, eindelijk is het zover, ik ben aangekomen in het mooie Bergen. Vanochtend stond de wekker al vroeg omdat we al om 6.45h weg moest rijden om Dianneke op te halen. Zij vloog vandaag weer terug naar Schotland waar ze nog 2 maanden zit voor haar stage en ik vloog natuurlijk naar Noorwegen. Waar mijn vlucht al om half 11 ging, ging haar vlucht pas laat in de middag. Desondanks vond ze het geen probleem om al eerder te gaan zodat we samen konden wachten op mijn vlucht. Helaas was dit toch iets moeilijker dan verwacht. Doordat ze bij een andere gate moest inchecken kwamen we beide aan een andere kant van de beveiliging uit. Even waren we bang dat we elkaar niet meer op tijd zouden kunnen zien door de enorme rij. Maar gelukkig was Dianneke er op tijd door en hebben we nog een uur samen kunnen wachten. En toen was daar het moment, het moment dat je het vliegtuig in stapt en beseft dat je pas over 4 maanden weer terug komt. Een ontzettend raar gevoel, ik denk voor mensen die ook voor langere tijd naar het buitenland zijn geweest, een bekend gevoel.

De vlucht ging soepel, eerst vloog ik naar Kopenhagen. Een uurtje later daar aangekomen, moest ik nog 2 uurtjes wachten op de vlucht naar Bergen. Eenmaal in Bergen aangekomen stond de volgende uitdaging op het programma, namelijk de juiste Bybanen (tram) vinden. Echter bleek er maar een tram vanaf het vliegveld te vertrekken, dus dat was zo gedaan. Toen ik op tramhalte nabij mijn nieuwe kamer was, stond mijn huisbaas al op mij te wachten met een groot bord "Mike", meteen duidelijk waar ik moest zijn dus. Wat een luxe om opgehaald te worden, met 2 enorme koffers zou de berg oplopen echt geen pretje zijn geweest! Eenmaal aangekomen bij mijn kamer bleek het een oud huisje uit de jaren 50 te zijn, dat gebouwd is tegen de rotswand. Gelukkig is het huisje recent gerenoveerd en ziet het er dus goed uit. En het uitzicht is werkelijk prachtig.


Na aankomst heeft mijn huisbaas meteen laten zien waar de dichtstbijzijnde supermarkt zat. Natuurlijk onderaan de berg, dat betekend dus elke keer 50m klimmen met de boodschappen over steile paadjes, goed voor de kuiten dus XD. Natuurlijk weet je vooraf dat Noorwegen een duur land is, maar als je dan in de winkel komt, is het toch even schrikken. Diepvriespizza: 9 euro, blik bier 4.5 euro, 1 kilo paprika 6 euro enz. Daarom heb ik maar snel besloten om de prijzen voortaan niet meer om te rekenen naar euro's. Dat maakt je alleen maar gek. Na het boodschappen ben ik rustig begonnen met het uitpakken van mijn koffer en lekker vroeg gaan slapen, het was immers een lange reisdag!


Dag 2 (02-09-2017):

Vandaag de eerste echt dag in Bergen, wat zou ik vandaag toch eens gaan doen? Het weer was schitterend vanochtend, geen wolkje aan de lucht. Zo'n mooi weer als vandaag komt hier gemiddeld maar 4 keer per maand voor. Naar buiten gaan is dan sowieso een goed plan. Na wat twijfelen tussen natuur en stad, heb ik toch gekozen voor de stad. Als eerste ben in het heerlijke ochtend zonnetje naar mijn stageplek gelopen, wat ongeveer 40 min lopen is vanaf mijn kamer. Eenmaal hier aangekomen werd ik positief verrast door de mooie uitstraling van dit gebouw. Naast de mooie uitstraling had het ook nog een meteorologisch meetveld in de tuin staan. Ik ben benieuwd hoe het gebouw er van binnen uitziet, maar dat is voor maandag.

Na het bezoek aan mijn stageplek, ben ik doorgelopen richting het centrum en de kust. Onderweg vele mooie (oude) houten huisjes en smalle steile straatjes. Met een mooi uitzicht over de zee/meren heb ik genoten van een lekkere lunch. Hierna ben ik langs de kade opgelopen, terug richting het centrum. Echter zag ik aan de overkant van het water het bekende Bryggen. Dit is een wijk met oude houten huisjes, die er al honderden jaren staan. Ze staan overigens ook op de lijst van UNESCO. Daarom ben ik maar doorgelopen om dit ook eens te gaan bekijken. Onderweg stuitte ik toevallig nog op de welbekende vismarkt van Bergen. Wat een mensen! Voor mij was dit de eerste kennismaking met het drukke en toeristische deel van Bergen. Geef mij dan toch maar de rustige authentieke wijken. Nadat ik me een baan door de massa toeristen heb gebaand, kwam ik aan bij Bryggen. Het was zeker de moeite waard om nog een extra lusje te maken. Dit is tot nu toe de bijzonderste wijk van Bergen die ik heb gezien. Ik snap goed waarom deze wijk op de wereld erfgoed lijst staat.

Na mijn bezoek aan Bryggen vond ik het welletjes. Na een korte eerste nacht, begon mijn energie nu langzamerhand wel op te raken en besloot ik huiswaarts te keren. Uiteindelijk met ruim 17km op de teller thuis aangekomen (Zie hier mijn wandeling). De rest van de dag bestond vooral uit koffers uitpakken en bijkomen van alle indrukken van vandaag.


Reacties

Reacties

Adrie Budde

Hey Mike
Fijn dat het je bevalt tot nu toe.
We hopen nog veel mooie foto's en blogs te mogen zien en lezen.
Het waren 2 pittige weken van regelen van alles.
Maar dat is allemaal goed gegaan.
Geniet ervan kerel?

Yvonne en Mats

Wat leuk om je te kunnen volgen buufke! Wat een prachtige foto's en eerste indruk. Heel veel succes maandag! Groetjes Yvonne en Matske

Antoinette

Wat een mooie blog om zo je avonturen te delen. Geniet ervan want als ik de fotos zo zie, is het daar prachtig.

Gerda

Heel veel succes met je stage. Wij willen graag ook jou volgen hoor!
René en Gerda van Wijk

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!